YIT Bieriņos nodod ekspluatācijā jauno projektu “Grafīts”
40% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka būtu jāsekmē saules paneļu uzstādīšana daudzdzīvokļu namos, noskaidrots būvkompānijas un nekustamo īpašumu attīstītāja SIA "YIT LATVIJA" un pētījumu kompānijas “Norstat Latvija” veiktajā aptaujā*.
Tikmēr 23% respondentu atzinuši, ka nav jāveicina saules paneļu uzstādīšana uz daudzdzīvokļu namu jumtiem, kamēr 37% nav bijis skaidrs vērtējums šajā jautājumā.
SIA “YIT LATVIJA” valdes loceklis Andris Božē apliecina, ka nekustamo īpašumu tirgū jūtama aizvien lielāka interese par dažādiem energoefektivitātes risinājumiem daudzdzīvokļu namos, tai skaitā par risinājumiem, kas paredz aprīkot ēkas ar saules paneļiemViņš norāda, ka jau šobrīd arvien biežāk arī potenciālie pircēji izrāda interesi par šādu risinājumu pieejamību un paredz, ka nākotnē tirgū tiks piedāvāti moderni un energoefektīvi jaunie projekti, tā arī garantējot zemākus maksājumus par komunālajiem pakalpojumiem un sekmējot pircēju aktivitāti jaunu nekustamo īpašumu segmentā.
Turpina A. Božē: “Saules paneļu uzstādīšana daudzdzīvokļu namos Latvijā ir samērā jauna tendence, un pirmais būvprojekts, ko Latvijā īstenojam, uz nama jumta uzstādot saules paneļus, ir “Mārpagalmi”, kas atrodas Āgenskalnā, Zemaišu ielā 11. Pērn ekspluatācijā nodevām "Mārpagalmi" 1.kārtas projektu, kurā lielākā daļa jeb vairāk nekā 80% dzīvokļu jau pārdoti, savukārt pavisam nesen, atzīmējot spāru svētkus “Mārpagalmi” 2. kārtas projektā, pārdoti un rezervēti jau aptuveni 20% dzīvokļu. Līdz ar to, neskatoties uz to, ka vēl gada sākumā izjutām iedzīvotāju piesardzību iegādāties nekustamo īpašumu, pieprasījumu pēc šāda tipa jaunajiem projektiem vērtēju kā stabilu. Prognozējam, ka nākotnē energoefektivitātes risinājumi, tai skaitā saules paneļu uzstādīšana jaunceltnēs, būs neatņemama jauno dzīvojamo namu sastāvdaļa.”
Vēl īstenotajā aptaujā tika skaidroti svarīgākie aspekti, ko pēc respondentu domām daudzdzīvokļu namu iedzīvotājiem sniedz saules paneļi. 38% aptaujāto norādīja, ka lielākais ieguvums ir finanšu ietaupījums komunālajiem maksājumiem, 12% ir svarīga elektroenerģijas novirzīšana koplietošanas telpām, 9% akcentējuši ieguvumus zaļā dzīvesveida veicināšanā konkrētajā apkaimē, savukārt 5% to saista ar iespēju dzīvot modernā un ilgtspējīgā namā. Tai pat laikā 32% respondentu norādīja, ka neko nezina par saules paneļiem uz daudzdzīvokļu namu jumtiem un nezina, ka šādos objektos tie vispār tiek uzstādīti.
A.Božē apstiprina, ka pircēji aizvien rūpīgāk analizē ēku energoefektivitātes aspektus un to risinājumus, lai ilgtermiņā varētu stāties pretī energoresursu cenu svārstībām, jo cenas par komunālajiem maksājumiem, īpaši elektroenerģiju, gāzi, siltumu nemitīgi mainās. Līdz ar to ir tikai loģiski, ka iedzīvotāji novērtē iespēju dzīvot namā, kam uzstādīti saules paneļi, to uztverot kā pievienoto vērtību ilgtermiņā, kas atbilst viņu ilgtspējas principiem.
Lielāka interese par nekustamo īpašumu - jaunāko pircēju segmentā
Vērtējot šā brīža pieprasījumu un klientu grupas, SIA “YIT LATVIJA” novērojis, ka arvien pieaug interese no jaunākām iedzīvotāju grupām, piemēram, Gen Z veido ievērojamu daļu no "Mārpagalmu" esošajiem un potenciālajiem klientiem. Šiem pircējiem ilgtspēja ilgtermiņā ir viens no svarīgākajiem aspektiem, meklējot īpašumu. Interesanti, ka arī lielākā daļa aptaujāto jeb 58%, kas uzskata, ka būtu jāsekmē saules paneļu uzstādīšana daudzdzīvokļu namos, ir tieši respondenti vecumā no 18 līdz 29 gadiem.
Turpina A.Božē: “Kopumā interese un vēlme iegādāties dzīvokli “Mārpagalmos”, ir vairāku nozīmīgu faktoru kopums, proti, Āgenskalns kā atrašanās vieta, projekta klase, risinājumi un atbilstība mūsdienu prasībām un klienta vajadzībām. Papildus energoefektivitātes aspektiem, pircējiem ir svarīgs arī plānojums, komforts, cena un citi aspekti. Piemēram, “Mārpagalmi” 2. kārtas projektā šobrīd dzīvokļu cenas ir no 2465 līdz 3013 eiro/m2, ļaujot piemeklēt sev atbilstošāko dzīvokļa patību, sākot no studio tipa (30,2 m2) līdz gana plašiem un komfortabliem 4 istabu dzīvokļiem (87m2 ar balkonu). Katram dzīvoklim iebūvēta arī rekuperācijas sistēma, kas nodrošina vienmērīgu gaisa apmaiņu telpās, nezaudējot esošo siltumu. Vienlaikus, ievērojot ilgtspējas principus celtniecības procesā, esam praksē ieviesuši vairākus risinājums - apgaismojumu ar sensoriem, atbildīgu un rūpīgu būvniecības atkritumu šķirošanu katrā objektā, savukārt piegādātā elektroenerģija tiek ražota no atjaunīgiem energoresursiem.”
Viņš arī uzsver, ka viens no kvartāla centrālajiem elementiem ir ēkas iekšpagalms un zaļā zona, kas arīdzan ir viens no nosacījumiem, ko pircēji izsver izvērtēšanas procesā. Kopējais labiekārtojuma koncepts iekļauj arī gājēju un velo kustības prioritāti, katrs pagalms veidots kā zaļa, labiekārtota un droša zona bērniem, kā arī tā ir vieta sporta aktivitātēm. Kvartāla teritorijā ir labiekārtota zona arī ap dīķi.
*YIT LATVIJA aptauja tika īstenota 2024.gada aprīlī sadarbībā ar pētījumu kompāniju “Norstat Latvija”. Kopumā aptaujā piedalījās vairāk nekā 1000 Latvijā dzīvojošie iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem.
Par YIT
YIT ir vadošais būvniecības un attīstības uzņēmums, balstoties uz vairāk nekā 110 gadu pieredzi. YIT veido un būvē ilgtspējīgu dzīves vidi: funkcionālus mājokļus, sabiedriskās un komerciālās ēkas un videi draudzīgu infrastruktūru. Uzņēmums nodarbina aptuveni 4300 profesionāļu 8 valstīs. Uzņēmuma apgrozījums 2023. gadā sasniedza 2,2 miljardus eiro. YIT Corporation akcijas tiek kotētas Nasdaq Helsinki biržā.